چکاوک ها

چکاوک ها

شعر ، ادب ، عرفان ( چنانچه با نوشته ها و نظراتم موافق یا مخالف هستید لطفاً نظر بگذارید یا ایمیل بزنید تا تبادل نظر کنیم افزون بر این آماده همکاریهای نوشتاری و ادبی با علاقمندان می باشم )
چکاوک ها

چکاوک ها

شعر ، ادب ، عرفان ( چنانچه با نوشته ها و نظراتم موافق یا مخالف هستید لطفاً نظر بگذارید یا ایمیل بزنید تا تبادل نظر کنیم افزون بر این آماده همکاریهای نوشتاری و ادبی با علاقمندان می باشم )

لطفا با لبخند وارد شوید !

بعضی از فروشگاهها پشت شیشه ورودی خود برگه ای نصب کرده اند که شعار " لطفاً با لبخند وارد شوید " بر آن نقش بسته است ولی آیا با خود اندیشیده اید که این شعار در حقیقت توهینی به مخاطبان و ارباب رجوع آن فروشگاه می باشد ؟

در واقع صاحب فروشگاه به ما امر می کند که باید لبخند بزنیم در حالی که چه دلیلی دارد که به ما این دستور را بدهد ؟

و به چه حقی این موضوع را از ما می خواهد ؟

مگر ما به او لبخند بدهکاریم ؟


اما واقع قضیه چیز دیگریست و صاحب فروشگاه نه لبخند از ما طلبکار است و نه به ما دستور میدهد و نه قصد توهین دارد ، بلکه فقط میخواهد به ما بگوید که اگر به ما مراجعه کنید قطعاً راضی بر خواهید گشت اما از لحاظ ادبی کسی که اولین بار این شعار را ابداع کرده است به دلیل عدم آشنایی کافی با آداب نوشتن نتوانسته منظور خود را به خوبی بیان کند و به شکل وارونه تبلیغ فروشگاه خود را کرده است ، اما شعار صحیح با مضمون فوق به این ترتیب خواهد بود :

" حتماً با لبخند فروشگاه ما را ترک خواهید کرد "

و یا

" حتماً با لبخند خارج خواهید شد "

و منظور از شعار فوق این است که شما با مراجعه به فروشگاه ما با چنان سطحی از برخورد و آداب معاشرت و مشتری مداری  مواجه خواهید شد که قطعاً خوشحال و خرم ما را ترک خواهید کرد !

و به عبارت ساده تر ما با برخورد صحیح و زیبا ضمن این که خدمتی را که از ما خواسته اید به خوبی انجام خواهیم داد و یا کالایی را که مایل هستید با کیفیتی مناسب و قیمتی کاملاً عادلانه  به شما تقدیم خواهیم کرد رضایت همه جانبه شما را فراهم خواهیم کرد تا شما رضایت قلبی تان را به شکل لبخندی که هنگام خروج بر لب دارید نشان دهید !

و در واقع آداب صحیح جلب و جذب مشتری همین است یعنی این که مشتری یا ارباب رجوع منعی ندارد که هنگام ورود به محل کار ما اخمو و ناراحت باشد زیرا هر کسی ممکن است قبل از آمدن نزد ما به دلیلی ناراحت و عصبانی باشد ولی اگر ما به شکل صحیح و زیبا با او برخورد کردیم ضمن این که ناراحتی و عصبانیتش کاهش خواهد یافت چون از برخورد زیبای ما به آرامش نسبی دست یافته است لذا خود بخود در هنگام خروج با لبخند ظاهری و یا حداقل با آرامش درونی که می توانیم از آن با عنوان لبخند درونی یاد کنیم ما را ترک خواهد کرد و این رفتار صحیح می تواند سرلوحه موفقیت همه کسانی باشد که با ارباب رجوع سروکار دارند چه در ادارات و اماکن عمومی و چه فروشگاهها .