چکاوک ها

چکاوک ها

شعر ، ادب ، عرفان ( چنانچه با نوشته ها و نظراتم موافق یا مخالف هستید لطفاً نظر بگذارید یا ایمیل بزنید تا تبادل نظر کنیم افزون بر این آماده همکاریهای نوشتاری و ادبی با علاقمندان می باشم )
چکاوک ها

چکاوک ها

شعر ، ادب ، عرفان ( چنانچه با نوشته ها و نظراتم موافق یا مخالف هستید لطفاً نظر بگذارید یا ایمیل بزنید تا تبادل نظر کنیم افزون بر این آماده همکاریهای نوشتاری و ادبی با علاقمندان می باشم )

لطفاً انگشترتان را نچرخانید !

شاید شما هم برخی افراد را که در هنگام قنوت نماز انگشتر عقیق خود را چرخانیده و نگین آن را به سمت کف دست بر میگردانند دیده باشید  من اولین بار که این عمل را از فردی آشنا دیدم برایم گفت که چرخاندن انگشتر در هنگام قنوت که چشم انسان به نگین عقیق بیفتد ثواب بسیار دارد و شاید چندین بار هم خودم این عمل را انجام دادم ولی برایم عجیب بود که این عمل چه تاثیری در نماز دارد و چرا باید ثواب نماز را زیادت کند و سپس به دنبال پاسخ در آرای فقهاء متقدم و متاخر گشتم و متوجه شدم که چنین عملی سندیت ندارد و کاری لغو و بیهوده است و چه بسا که به اصل نماز نقصان و خدشه وارد سازد البته در باره ثواب استفاده از انگشتر عقیق بحثی نیست و این عمل  دارای سند میباشد و در اینجا موضوع سخن صرفاً پیرامون چرخاندن انگشتر در هنگام قنوت می باشد   . مسلم است که در فقه جعفری تنها انجام افعال و اعمال یا ترک آن  را میتوان پذیرفت که یا نص قران باشد یا در سیره حضرت رسول گرامی و ائمه طاهرین وارد شده باشد لذا به دلیل این که عمل مورد بحث در سیره هیچکدام از معصومین وارد نشده قابل پذیرش نبوده  و هیچ کدام از ما حق نداریم اعمالی را که اولیای دین انجام نداده اند به دین منتسب کنیم زیرا این عمل بدعت بوده و حرام است اما از سوی دیگر آن چه  مسلم است این است که در نماز هر چه خضوع و خشوع نماز گزار بیشتر باشد عمل او ارزش بیشتری دارد و به مقام قرب الاهی نزدیکتر خواهد بود و چه بسا که فردی که در قنوت که  جایگاه خواهشهای معنوی و طلب خیر بیشتر از حضرت رب العالمین  است به طمع ثواب بیشتر  حواسش از خالق  به جمادی چون نگین انگشتر ، معطوف میگردد و در پایان ان قنوت کوتاه نیز بار دیگر توجهش به چرخاندن مجدد و برگرداندن انگشتربه وضعیت اولیه خواهد شد روشن است که فیض درک قنوتی خالصانه را از دست خواهد داد و  این به معنای  از بین رفتن همان خضوع و خشوعی خواهد بود که نماز بنده را به اوج می رساند و یادمان باشد که علی علیه السلام فرموده اند :

عبادت  از روی ترس ، عبادت بردگان   ،

عبادت به طمع سود ، عبادت تاجران

و عبادت از روی  سپاس  ، عبادت آزادگان   است .

بیاییم چون آزادگان و عارفان و اولیاءالله خداوند جهان آفرین را نیایش کنیم و  جمادی را واسطه فیض بیشتر حق ندانیم که اگر چنین پنداشتیم وای بر ماست ! 

غزل مرثیه برای فاجعه مکه و منی

 

 

حاجیان امسال هم احرام خونین بسته اند

هم منا  ، هم کعبه را ،  با عشق آذین بسته اند

 

حج ابراهیمی امسال رنگ خون گرفت

با اجل  ، قصابها ،  پیمان سنگین بسته اند

 

یک طرف در کعبه با افتادن جرثقیل

عاشقان را زیر باران تبرزین بسته اند

 

سوی دیگر ،  بولهب های زمان ،  ابلیس وار

بی جهت راه  منا را از سر کین بسته اند

  

عید قربان را عزای اهل ایمان کرده اند

راه بر احرام پوشان ،  ‍ اهل نفرین بسته اند

 

وه   که  صدها حاجی  مظلوم را   در صبح  عید

تشنه لب کشتند و این  پیرایه بر دین بسته اند

 

لاله ها را در منا  ،  آنان که  پرپر کرده اند

آب را در کربلا ،  بر  آل  یاسین بسته اند  .